Hamburgische Verein Seefahrt pursiseura tilasi Hamburg VII:n 60-luvulla Bill Trippiltä. Hamun sisaralus, Wappen von Bremen seilaa nykyään nimellä Apollonia.
HAMBURG VII suunniteltiin pitkille avomeripurjehduksille ja kilpaveneeksi. Hamburg VII voitti Atlantin yli kilpailun New Yorkiin 1968 omassa sarjassaan ja 1971 Hamu otti osaa Kap Kaupunki - Rio kilpailuun. Kummallakin matkalla veneen kapteenina oli Günther Reher. 1973 Hamburg VII purjehti Islantiin. Matkalla Hamua ja miehistöä testattiin Pohjois-Atlantin myrskyssä. 1974 vene kävi Suomessa. Meitä kiinnostaa mahdolliset kuvat Suomen vierailuilta ja tietysti muiltakin matkoilta.
Hanseatic Yacht School osti Hamburg VII:n 1974 ja nimesi veneen ensin "Atlantic" ja myöhemmin "Clare".
Kesällä 1998 Jungjohannit ostivat veneen ja antoivat sille sen alkuperäisen nimen. 15 seuraavan vuoden aikana he kunnostivat Hamburg VII:n sen nykyiseen erinomaiseen kuntoonsa.
L.O.A | Kokonaispituus: 17.31 m | 56' 8''
L.O.H. | Rungon pituus: 16.60 m | 54' 6'
LWL | Vesilinja: 11.47 m | 37' 8''
Beam | Leveys: 4.08 m | 13' 3''
Draft | Syväys: 2.6 m | 8' 5''
Weight | Paino: n. 20 tonnia | about 20 000 kg
Isopurje: 46,36 m2
Fokka: 54,53 m2
Genua I: 89,89 m2
Mesaani: 9,15 m2
Spinaakkeri: 180 m2
Veneen historiaa saksaksi:
http://www.hvs-hamburg.de/verein/geschichte/geschichte-der-hvs.html
Kirjoituksia Bill Trippistä:
http://1001boats.blogspot.fi/2012/07/bill-trips-beautiful-and-fast-boats.html
http://www.sailnet.com/forums/good-old-boat/36138-remembering-bill-tripp.html
http://www.angelfire.com/or/petermarsh/Tripp.htm
Aika jääräpää pitäisi olla, jos väittää Hamburg VII:n olevan veneelle hieno nimi. Eihän se ole. Veneen alkuperäinen nimi on kuitenkin pyhä asia. Jotta sitä rikkoisi, pitäisi keksiä jokin todella hyvä vaihtoehto. Aallotar, Meripääsky, Myrskylintu tai jokin muu mannapuuronmakuinen sana ei riitä.
Kuuluisa yksinpurjehtia Joshua Slocumkaan ei vaihtanut veneensä nimeä, vaikka rakensi sen uusiksi.
"Now, it is a law in Lloyd's that the Jane repaired all out of the old until she is entirely new is still the Jane."
Hamun rakensi De Dood telakka 1967 ja sen jälkeen siitä on pidetty vuosien varrella hyvää huolta.
Vuonna 2000-2003 (Bootswerft Stapelfeldt Kappeln)
Vuonna 2003
Vuonna 2007
Vuonna 2008 (Ebbes Badebyggeri Marstal Dänemark)
Vuonna 2013-2014
Hamburg VII:n runko on erinomaisessa kunnossa. Emme ole löytäneet mistään muualta kuin toisesta saalingista pehmeää puuta. Ainoat normaalin talvihuollon lisäksi tarvittavat suuremmat työt ovat olleet septitankin asennus ja uudet saalingit.
Varustukseen kuuluu mm.
Hamburg VII 2014