Miehistö ja ystävät

Vietimme ensimmäisen yhteisen kesälomamme vuokratussa H-veneessä. Olemme molemmat moottoriveneilleet ja purjehtineet lapsuudessa ja myöhemmin Turun -, Ahvenenmaan - ja Tukholman saaristoa ristiin rastiin. Vieläkään emme tarpeeksi. Kesästä 2013 lähtien purjehdimme itseämmekin kokeneemman Hamun kanssa Itämerta etelästä pohjoiseen ja lännestä itään. 


Jukka

Hamburg VII:n kapteeni on kotoisin Raumalta, missä meri on vähintään yhtä tärkeä kuin mökki. Tarvittaessa jokainen löytäisi paikan kaupunkilaisten veneistä, jos se olisi tarpeen. Meidän mielestä siihen ei tarvita mitään erityistä syytä. 

Suorittaessaan Avomerilaivurikurssia, Jukka kirjoitti tähtinavigaatiosta mielestään kurssikirjaa helppotajuisemman opuksen: Paikanmääritys tähdistä.


Marina

Marina on kotoisin saaristosta. Hänen perheensä on liikkunut vesillä tottuneesti sukupolvia itse- ja muiden tekemillä veneillä. Isältä tyttärelle opetetut venereitit kulkevat laivaväyliä usein vain niitä ylittäessään.

Marina purjehti ja huolsi yksin ensimmäistä purjevenettään ennen kuin oli täysi-ikäinen ja sen myyminen sattuu vieläkin. Vasta Hamu voi jotenkin paikata sen jättämää aukkoa. Korvata ei sekään.

Marina antaa Jukan kutsua itseään kapteeniksi vaikka hyvin voisi vaatia sitä hattua myös itselleen.


Ystävät

Dieter ja Ilka Jungjohann

Dieter ja Ilka Jungjuhann ostivat Hamburg VII:n 1999. He kunnostivat veneen sen nykyiseen hienoon kuntoon. Kaikkialta veneessä näkyy heidän huolehtimisensa jäljet.

Dieter ja Ilka ovat kokeneita purjehtijoita. Edellisellä teräsveneellään he purjehtivat Atlantin ympäri. Lasten kanssa he ja Hamburg VII ovat kiertäneet Itämerta ja Oslosta Kanariansaarille.

Nykyään Dieter ja Ilka kasvattavat avocadoja La Palman paratiisisaarella Kanarialla.

 

Jimmy Watt

Tutustuimme James "Jimmy" Wattin kykyihin veneiden kuntoarvioijana ennen kuin tiesimme Hamburg VII:stä. James asuu Thaimaassa ja kun haimme Euroopasta meille sopivaa ammattilaista, kysyimme neuvoa vanhalta tutulta. James kertoi olevansa tulossa Espanjaan ja Ranskaan työmatkalle ja voisi samalla tarkistaa myös Hamburg VII:n. Suostuimme välittömästi.

Antaessaan meille raporttia veneestä James kertoi että oli osallistunut 1972 samaan avomerikilpailuun kuin Hamburg VII.

Jimmy kirjoitti:
"Cape Town - Rio kilpailuun osallistui 1971 kaikkiaan 54 venettä. Kisa oli sen aikaiseksi tiukka. Hamburg VII sijoittui 21. mittasääntölaskujen jälkeen ja tuli maaliin 13. Matka-aika oli 24 päivää, 8 tuntia ja 2 minuuttia. Veneen mittaluku ei ollut sille edullinen. Kapteenina oli G. Reher ja miehistönä Ernest, Dr. J. Hinzpeter, F.W. Lorenz, A. Buell, S. Dieckmann, H. Rochoil, M. Rieck, D. Martens, G. Mailaender and J. Schmidt. Heidän täytyi nukkua kannella! He onnistuivat niukasti välttämään törmäyksen yleisöä täynnä olevaan tonnikala-alukseen juuri lähdön jälkeen. Hamburg VII piti kilpailun johtoasemaa kaksi viikkoa Striannan kanssa, mutta he valitsivat pohjoisemman reitin mikä osoittautu huonoksi valinnaksi heikon tuulen takia kun kilpailun voittajat purjehtivat eteläistä reittiä. Vaikea valinta. Hamburg VII olisi varmasti voittanut, jos he olisivat valinneet eteläisen reitin. Olin itse Colin Archer ketsillä "Sandefjord". Meillä oli vaikeuksia ja jäimme pois kisasta korjataksemme venettä St Helenalla, jonka seurauksena tulimme maaliin 19 päivää voittajien jälkeen ja jäimme paitsi juhlista. Jatkoimme Karibialle, jossa työskentelimme 6 kuukautta ennen kuin suuntasimme keulan Mysticin satamaan Mainessa."


Hamburg VII 2014