Kotona

Suomi
Andön laiturissa
Helsinki ja pari paattia

Hangosta Helsinkiin pääsimme purjeilla. Tuulen piti lauantaina olla reipas, mutta heti Hangon ulkopuolella oli pari tuntia lähes tyyntä. Peräämme ilmestyi Luna sailing teamin Finngulf 46, nosti genaakkerin ja lähti lentämään kevyestä tuulesta huolimatta. Modernien kilpaveneiden vauhti varsinkin kevyillä tuulilla on vakuuttava. Jos meillä olisi ollut mukana isompi ja kokeneempi miehistö, olisimme päässet kokeilemaan miten suuri ero on 60-luvun raskaan kilpaveneen ja seuraavan vuosituhannen huipun välillä. Varsinkin kevyellä avotuulella Hamun mastoihin pitäisi nostaa iso spinaakkeri ja mesaaniin haruspurje, jotta purjepinta kompensoisi vanhemman veneen märkäpinta-alaa ja painoa. Olisimme varmasti vauhdissa edelleen hävinneet Lunalle, mutta tyylipisteissä voisimme omasta mielestämme laittaa kampoihin.

Suomen saariston kaltaista maisemaa ei näkynyt matkalla missään muualla. Meidän rantaniityt ja pihat ovat mahdollisia vain koska täällä ei ole vuorovettä. Maisemista on helppo pitää ja saaristossa sitä riittää. Purjehtiessa on hauska nähdä maata muutenkin kuin viivana horisontissa.

Tässä vaiheessa liikuimme rantautuessa vielä hyvin epävarmasti ja onneksi ensimmäinen peräpoijuun kiinnittäminen osui hyvin kevyeen tuuleen ja tilavaan Andön satamaan. Hamua on sen koosta ja keulapotkurin puutteesta huolimatta helppo kääntää paikallaan. Sillä voi hyvin kompensoida lähes täydellistä kyvyttömyyttä ohjata peruutettaessa ja korkean keulan taipumusta lähteä tuulen mukana. Kaikki tämä vaatii vain vähän harjoittelua, jota meiltä vielä puuttui. Meitä olisi hermostuttanut paljon enemmän, jos olisimme tienneet että potkuriakseli oli melkein poikki. Se petti vasta muutama kymmenen metriä ennen Hamun uutta kotilaituria. Myöhemmin kävi ilmi, että akseli oli noin sentin liian pitkä eikä se päässyt liikumaan suunnitellusti pituussuunnassa, joka oli todennäköisesti johtanut sen murtumiseen kiinnitymiskohdasta aquadrive-niveleen.

Pääsimme kotiin yllättävän vähillä kommelluksilla. Potkuriakselin pettäminen oli ainoa vakavampi välinerikko. Seuraavaksi vakavin oli pyykinpesukonekaapin saranan rikkoontuminen. Ilman kumpaakin voi purjehtia ja koko pyykinpesukone ja sen piilottava kaapinovi ovat luksusta. Akseli on nyt korjattu ja kaapin sarana korjataan heti kun vain löydämme siihen sopivan varaosan.

Hamburg VII täytti ja ylitti kaikki toiveemme ja unelmamme. Hamu on luonteeltaan hurmuri, jonka linjat ja tanssiaskeleet aalloilla kääntävät pään. Olemme onnekkaita saadessamme tutustua toisiimme. Esittelemme mielellämme myös sinut veneeseen ja mereen.


Hamburg VII 2013